Компетентнісний підхід

По даному посиланню доступний файл Google Диска по якому можна перглянути дослідження по моїй темі самоосвіти.

Сутність компетентнісного підходу

Упровадження компетентнісного підходу в освіту пов'язується науковцями з цивілізаційними викликами, які постають перед людиною ХХІ століття: духовними, інформаційними, екологічними, етнокультурними тощо. Проте, безумовно, у першу чергу необхідність компетенізації освіти зумовлюється соціально-економічними змінами в суспільстві.
Базовими поняттями компетентнісного підходу є компетентність і компетенція; ключові і предметні компетентності. Охарактеризуємо їх сутність:
Компетентність інтегрована здатність особистості, яка набута в процесі навчання, вона включає знання, досвід, цінності і ставлення, які можуть цілісно реалізуватися на практиці. Компетентність не може бути зведена лише до фактичних знань.
Компетенція розуміється як коло питань щодо яких особистість має бути обізнана, або певна сфера діяльності, в якій людина повинна володіти компетентністю.

Визначення поняття «компетентність»
Визначення
Літературне джерело

1.
Загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, які набуті завдяки навчанню.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти

2.
Здатність особистості діяти, вміти мобілізувати в даній ситуації здобуті знання і досвід.
Бондар С.П. Компетентність особистості - інтегрований компонент навчальних досягнень учнів.

3.
Структуровані набори знань, умінь, навичок і ставлень, які набуваються в процесі навчання і дозволяють ідентифікувати і розв’язувати проблеми, характерні для певної сфери діяльності.
Пометун О.І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн.
4.
Готовність високого рівня до здійснення певного виду діяльності.
Понятие компетентности в педагогической науке.
5.
Уміння людини адекватно діяти у відповідних ситуаціях, застосовуючи свої знання та беручи на себе відпові­дальність за результати діяльності.
Чернишова Р., Мета сучасної школи - компетентність.

6.
Рівень освіченості, який характеризується здатністю розв’я-зувати завдання в різних сферах життє-діяльності на базі теоретичних знань.
Життєва компетентність особистості: від теорії до практики.
7.
Специфічна здатність, необхідна для ефективного виконання конкретної дії у певній галузі.
Равен Д. Компетентность в современном обществе.
8.
Специфічна здатність, яка дає змогу ефективно розв’язувати проблеми, що виникають у реальних ситуаціях.
Життєва компетентність особистості: від теорії до практики.
9.
Здатність мобілізувати знання та особистий досвід у реальній життєвій ситуації.
Життєва компетентність особистості: від теорії до практики.
10.
Інтегрована здатність особистості, набута в процесі навчання, що охоплює знання, уміння, навички, досвід, цінності, ставлення, які можуть цілісно реалізуватися на практиці.
Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти .
11.
Сукупність особистісних якостей учня (ціннісно-смислових орієнтацій, знань, вмінь, навичок, здібностей), обумовлених досвідом його діяльності в певній соціально та особистісно значимій сфері.
Хуторський А.В. Ключові компетентності як компонент особистісно-орієнтованої парадигми освіти .

 Сукупність ключових компетентностей:
  • уміння вчитись (навчальна);
  • громадянська;
  • загальнокультурна;
  • компетентність з інформаційних та комунікаційних технологій;
  • соціальна;
  • підприємницька;
  • здоров’язбережувальна 
 Порівняльна характеристика традиційного та компетентнісного підходів в освіті
Фактори
порівняння
Традиційний підхід
Компетентнісний підхід
Мета освіти
Формування гармонійно
розвиненої особистості
Формування конкуренто­спроможної особистості
Основні освітні результати
Знання, вміння, навички
Компетентність як
готовність до успішної діяльності в різних сферах
Особливості
організації
навчання
Поступове формування спочатку знань, потім умінь та навичок
Інтеграція інтелектуальної та навичкової складових діяльності
Формування
інноваційного
потенціалу
школярів
Підготовка учнів до найближчого майбутнього, яке є покращеною копію нинішнього життя
Формування здатності жити в умовах постійних змін,бути ініціатором змін й активної соціальної дії
Способи
використання
знань
Розвиток інтелектуальної складової, відтворення знань («знання про всяк випадок»)
Формування навичок твор­чого використання знання як інструмента, засобу розв’язання проблем
Узгодження запитів суспільства та особистості
Пріоритет соціального
замовлення
Пріоритет особистості, її
замовлення на освіту
Принцип утворення змісту освіти
Зміст освіти формується «від мети»
Зміст освіти формується «від результату»


Немає коментарів:

Дописати коментар